Poradnia wydaje opinie w sprawach:
- Osiągnięcia gotowości szkolnej przez dziecko w wieku 6 lat, które odbywa roczne przygotowanie przedszkolne poza przedszkolem albo oddziałem przedszkolnym,
- O potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (wydawana przez Zespół Orzekający),
- Wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej,
- Odroczenia rozpoczęcia spełnienia przez dziecko obowiązku szkolnego,
- Powtarzania klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej,
- Zwolnienia ucznia z wadą słuchu lub głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego;
- objęcie ucznia nauka w klasie terapeutycznej,
- Dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,
- Dostosowanie warunków i formy przeprowadzenia sprawdzianu w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksję rozwojową),
- Dostosowanie warunków i formy przeprowadzenia egzaminu w ostatnim roku nauki do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksję rozwojową),
- Dostosowanie warunków i formy przeprowadzenia egzaminu maturalnego lub egzaminu dojrzałości do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksję rozwojową),
- Dostosowanie warunków i formy egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe do indywidualnych potrzeb psychofizycznych absolwenta,
- Udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki,
- Przyjęcia ucznia do oddziału przysposabiającego do pracy,
- Przyjęcia do klasy pierwszej szkoły : zasadniczej szkoły zawodowej, liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, a także klasy pierwszej szkoły średniej na podbudowie programowej szkoły zasadniczej, szkoły policealnej i szkoły pomaturalnej, kandydata z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia,
- Udzielenia zezwolenia na zatrudnienie młodocianych,
- Dotycząca braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych,
- Objęcie dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną w przedszkolu w formie:
- zajęć korekcyjno-kompensacyjnych,
- zajęć logopedycznych,
- zajęć o charakterze terapeutycznym;
- Objęcia ucznia/wychowanka pomocą psychologiczno – pedagogiczną w szkole lub placówce w formie:
- zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
- zajęć korekcyjno-kompensacyjnych,
- zajęć logopedycznych,
- zajęć socjoterapeutycznych,
- zajęć o charakterze terapeutycznym,
- nauczania w klasie wyrównawczej,
- nauczania w klasie terapeutycznej;
- Udziału w indywidualnych zajęciach specjalistycznych w zakresie terapii pedagogicznej, zajęciach rewalidacyjnych, usprawniających ruchowo, profilaktyki społecznej i resocjalizacji, przygotowujących dzieci i młodzież do samodzielności w życiu społecznym w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym.